Tämän jäljen voisi melkeinpä poistaa. On siellä muutama MTB-polkukin mukna, vaikka pääosin gravelia ja asfalttia. Tuolla Turuntien pohjoispuolella reitti menee ihan suoraan yksityisen pihan läpi ja pari pätkää on tukittu liikenteeltä kokonaan luultavasti myöhemmin kuin miltä ajalta reitti on. Ei ole suurilta osin sieltä ajettavissa ollenkaan.
Kävin ajamassa ison osan reitistä mutta noin 18 kilometrin kohdalla Silmäjoen silta oli purettu ja näin syyskuun loppupuolella virtaus oli sen verran kova ja vesi syvää ettei uskaltanut kahlata yli.
Kohdassa https://maps.app.goo.gl/JZB1uZ5a7rxK9HUr7 on silta jossa este ja nyt jopa piikkilankaa. Sillan toisella puolella on yrittäjän herkkä metsäarboretum jossa kasvatetaan erilaisia puulajeja ja tämän vuoksi siltaa ei tule ylittää. Kiertoreitti kulkee 100m päässä etelän puolella kulkevan tien kautta, jota luoteeseen ajaessa palaa takaisin jäljelle ja löytää kohdan josta polku lähtee kohti pohjoista. Toivon että kaikki kunnioittaa yrittäjän tahtoa ja saamme maastopyöräilyn säilytettyä jokamiehenoikeutena jatkossakin.
Kohdassa https://maps.app.goo.gl/JZB1uZ5a7rxK9HUr7 on silta jossa este ja nyt jopa piikkilankaa. Sillan toisella puolella on yrittäjän herkkä metsäarboretum jossa kasvatetaan erilaisia puulajeja ja tämän vuoksi siltaa ei tule ylittää. Kiertoreitti kulkee 100m päässä etelän puolella kulkevan tien kautta, jota luoteeseen ajaessa palaa takaisin jäljelle ja löytää kohdan josta polku lähtee kohti pohjoista. Toivon että kaikki kunnioittaa yrittäjän tahtoa ja saamme maastopyöräilyn säilytettyä jokamiehenoikeutena jatkossakin.
Kekkurintieltä n. 2 km kohdalla siityminen pellolle, suoraan yli mennessä ojia ja mahdollinen polku hävöksissä. Ehkä kannattaa kiertää vasemman laidan kautta. Patastenmääen tiilikoulun kiertävä polku on hieman haastava, paljon kiviä ja juurakoita. Monipuolinen lenkki, hyvin monenlaista maastoa.
Toista kertaa samalla reitillä. Kiva reitti pienempiä ja isompia polkuja pitkin. Metsässä risteilee paljon polkuja, joille poikkeamalla saa reittiin vaihtelua.
Kiitos hauskasta reitistä! Enimmäkseen aika helppoa maastoa, mutta muutama vähän haastavampikin paikka reitillä. Rautanen pohjoispuolen hakkuuaukea (ennen Myllykosken) oli ainakin näin keskikesällä aika umpeen kasvanut eikä kovin helposti maastossa nähtävissä. Pitkähihainen varustus myös suotava koska muuten on kädet naarmuilla. Ehkä itse muuttaisin reittiä jatkossa niin että nelostien ylitys tehtäisiin k-raudan kohdalta niin ei tarvitse hyppiä maantieaifan yli.
Käyty ajamassa 14.7.2023. Vastapäivään ajaessa ensimmäisellä puoliskolla ajattelin että gravel-pyörä olisi ollut oikea valinta mutta sitten reitti muuttuikin ihan oikeaksi maastopyöräilyksi eli latupohja-osio olikin vain alkulämmittely. Yksi kunnollinen nousu ja sen jälkeen pääsi nauttimaan enimmäkseen alamäkeen viettävästä single- ja doubletrack -baanasta. Loppupuolisko oli todella hauskaa rallatusta!
Vaikka olen harrastanut vuosia maastopyöräilyä, niin tämä oli kyllä minulle liian haastava. Paljon erittäin kivisiä nousuja kallioiden päälle, johon moat taitoni eivät riittäneet, vaan kirosin ja ähelsin kymmenissä kohdissa kun jouduin taluttamaan pyörää kallioiden päälle.
Aikaa sähkömaasturilla meni 3h 35min
Tämän jäljen voisi melkeinpä poistaa. On siellä muutama MTB-polkukin mukna, vaikka pääosin gravelia ja asfalttia. Tuolla Turuntien pohjoispuolella reitti menee ihan suoraan yksityisen pihan läpi ja pari pätkää on tukittu liikenteeltä kokonaan luultavasti myöhemmin kuin miltä ajalta reitti on. Ei ole suurilta osin sieltä ajettavissa ollenkaan.
Kävin ajamassa ison osan reitistä mutta noin 18 kilometrin kohdalla Silmäjoen silta oli purettu ja näin syyskuun loppupuolella virtaus oli sen verran kova ja vesi syvää ettei uskaltanut kahlata yli.
Kohdassa https://maps.app.goo.gl/JZB1uZ5a7rxK9HUr7 on silta jossa este ja nyt jopa piikkilankaa. Sillan toisella puolella on yrittäjän herkkä metsäarboretum jossa kasvatetaan erilaisia puulajeja ja tämän vuoksi siltaa ei tule ylittää. Kiertoreitti kulkee 100m päässä etelän puolella kulkevan tien kautta, jota luoteeseen ajaessa palaa takaisin jäljelle ja löytää kohdan josta polku lähtee kohti pohjoista. Toivon että kaikki kunnioittaa yrittäjän tahtoa ja saamme maastopyöräilyn säilytettyä jokamiehenoikeutena jatkossakin.
Kohdassa https://maps.app.goo.gl/JZB1uZ5a7rxK9HUr7 on silta jossa este ja nyt jopa piikkilankaa. Sillan toisella puolella on yrittäjän herkkä metsäarboretum jossa kasvatetaan erilaisia puulajeja ja tämän vuoksi siltaa ei tule ylittää. Kiertoreitti kulkee 100m päässä etelän puolella kulkevan tien kautta, jota luoteeseen ajaessa palaa takaisin jäljelle ja löytää kohdan josta polku lähtee kohti pohjoista. Toivon että kaikki kunnioittaa yrittäjän tahtoa ja saamme maastopyöräilyn säilytettyä jokamiehenoikeutena jatkossakin.
Tämä oli hieno reitti ja tuo Ohtakari upeana kruunasi kaiken!
Miksi soratiellä ajettava reitti on mtb kategoriassa?
Miksi soratiellä ajettava reitti on mtb kategoriassa?
Viipuksen leirintäalueen omistaja toivoo ettei alueen läpi ajettaisi, vaan ajettaisiin "ylätietä" pitkin.
Reitti menee parin pihan läpi vähän turhan läheltä, Iso-särkijärven laitaa menevää polkua oli suljettu lippusiimoin.
Metsäkorven asuntoalueelle on vuoden 2021 jälkeen rakennettu taloja, joten asuntoalueen läpi ei enää pääse.
Vaanilan kartanon yksityisalueella on läpikulkukielto. Reitti kulkee kartanon aidatun sonnien laidunalueen läpi ja portteja ei saa avata.
Kekkurintieltä n. 2 km kohdalla siityminen pellolle, suoraan yli mennessä ojia ja mahdollinen polku hävöksissä. Ehkä kannattaa kiertää vasemman laidan kautta. Patastenmääen tiilikoulun kiertävä polku on hieman haastava, paljon kiviä ja juurakoita. Monipuolinen lenkki, hyvin monenlaista maastoa.
Petikko/Koivurinne oli ihan puskittunutta / polkua ei käytössä enää. Kannattaa kiertää.
Reitti kulkee pitkälti metsäautotietä pitkin. Erittäin helppo ajettava, ei vaadi pyörällä erityisiä maasto ominaisuuksia.
Toista kertaa samalla reitillä. Kiva reitti pienempiä ja isompia polkuja pitkin. Metsässä risteilee paljon polkuja, joille poikkeamalla saa reittiin vaihtelua.
Hyviä lyhyehköjä kalliopätkiä ja polkua, mutta melko paljon siirtymää asfaltilla ja pitkospuilla.
Kiitos hauskasta reitistä! Enimmäkseen aika helppoa maastoa, mutta muutama vähän haastavampikin paikka reitillä. Rautanen pohjoispuolen hakkuuaukea (ennen Myllykosken) oli ainakin näin keskikesällä aika umpeen kasvanut eikä kovin helposti maastossa nähtävissä. Pitkähihainen varustus myös suotava koska muuten on kädet naarmuilla. Ehkä itse muuttaisin reittiä jatkossa niin että nelostien ylitys tehtäisiin k-raudan kohdalta niin ei tarvitse hyppiä maantieaifan yli.
Käyty ajamassa 14.7.2023. Vastapäivään ajaessa ensimmäisellä puoliskolla ajattelin että gravel-pyörä olisi ollut oikea valinta mutta sitten reitti muuttuikin ihan oikeaksi maastopyöräilyksi eli latupohja-osio olikin vain alkulämmittely. Yksi kunnollinen nousu ja sen jälkeen pääsi nauttimaan enimmäkseen alamäkeen viettävästä single- ja doubletrack -baanasta. Loppupuolisko oli todella hauskaa rallatusta!
Olisi ihan suositeltava tapa kirjoittaa tekemästään reitistä jonkinlainen kuvaus. Minkälaista maastoa, onko märkiä paikkoja, kuinka paljon tietä ym.
Vaikka olen harrastanut vuosia maastopyöräilyä, niin tämä oli kyllä minulle liian haastava. Paljon erittäin kivisiä nousuja kallioiden päälle, johon moat taitoni eivät riittäneet, vaan kirosin ja ähelsin kymmenissä kohdissa kun jouduin taluttamaan pyörää kallioiden päälle. Aikaa sähkömaasturilla meni 3h 35min